Journal of Economic Modeling Research
تحقیقات مدلسازی اقتصادی
jemr
Literature & Humanities
http://jemr.khu.ac.ir
1
admin
2228-6454
2538-4163
10.52547/jemr
fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
7
26
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر تغییرات نرخ کرایهها بر تغییر رفتار مسافران مطالعه موردی مترو تهران
Effect of Fare Changes on Commuters' Behavior: A Case Study of Tehran Subway
سایر
سایر
كاربردي
Applicable
<p style="text-align: justify;"><br>
<span style="font-family:nasimYW;"><span style="font-size:16px;">در مطالعه حاضر به بررسی تأثیر تغییرات نرخ کرایه به منظور تغییر در زمان سفر مسافران در ساعات اوج مترو تهران پرداخته شده است. دادههای این پژوهش شامل ترجیحات اظهار شده 432 نفر از مسافرانی است که در ساعات 6:30 تا 9 صبح از مترو استفاده می کنند. مسأله اصلی در نظر گرفته شده در این پژوهش این است که آیا تغییرات در نرخ کرایه ها می تواند بر رفتار مسافران تأثیرگذار باشد؟ در این راستا، از مجموعه مدلهای انتخاب گسسته، به طور مشخص مدل پروبیت، به منظور مدلسازی متغیرهای تحقیق استفاده شده است. با بهرهگیری از ابزار پرسشنامه به جمع آوری دادهها و سپس انجام تحلیل آماری بر روی آنها پرداخته شده است. نتایج نشان می دهد، مسافرانی که از محل کارشان کمک هزینه رفت و آمد دریافت می کنند مایل به دریافت تخفیف کرایه برای تغییر زمان سفر خود هستند. همچنین، تغییرات کرایه های ساعات اوج و غیر اوج، مسافران با ساعات کاری انعطاف پذیر را متقاعد به تغییر زمان سفر خود نخواهد کرد. نتایج این پژوهش افزایش قیمت بلیت بعد از 6:30 صبح (ساعات اوج) را پیشنهاد نمیکند. همچنین نتایج حاکی از آن است که مسافران دریافت پاداش (تخفیف کرایه) را در مقابل تنبیهات (افزایش کرایه ها) ترجیح می دهند. به علاوه، بسیاری از مسافران با افزایش کرایه بعد از 6:30 صبح ممکن است که به جای استفاده از قطارهای قبل از ساعات اوج، وسیله سفر خود را تغییر دهند که این امر نتایج نامناسبی برای حمل و نقل عمومی در برخواهد داشت.</span></span></p>
<p style="text-align: justify;">In this study, the effect of fare changes on commuters' motivation to change their travel time in the Tehran subway during peak hours was evaluated. A sample of 432 Tehran metro passengers who commuted between 6:30 and 9 am was studied, and their preferences were examined. The main question in this article is whether fare changes could affect passenger behavior. We evaluated fare changes and influencing factors using discrete choice models, including Probit regression models. The results indicated that commuters who received an allowance from their workplace were more willing to change their departure time. People with flexible schedules were not attracted to fare changes, as they perceived little benefits from this adjustment. The findings of this study suggest that increasing fares during the morning peak is not an effective measure. They indicate that people are more motivated when being rewarded rather than punished. Moreover, some commuters might decide to use a different mode of transportation for commuting instead of taking an earlier subway trip, which would have a negative implication for morning transportation.</p>
تغییر رفتار, نرخ کرایه, ترجیحات اظهار شده, مدل پروبیت
Behavior Change, Fare, Stated Preference, Probit Model
89
110
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1953-1&slc_lang=fa&sid=1
Ali
Nazemi
علی
ناظمی
A_nazemi78@yahoo.com
100319475328460012684
100319475328460012684
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Reihaneh
Azhdar
ریحانه
اژدر
reihan.azhdar@gmail.com
100319475328460012685
100319475328460012685
Yes
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Majid
Feshari
مجید
فشاری
majid.feshari@gmail.com
100319475328460012686
100319475328460012686
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی
Shima
Nouri
شیما
نوری
Shima.nouri20@gmail.com
100319475328460012687
100319475328460012687
No
Kharazmi University
دانشگاه خوارزمی