Journal of Economic Modeling Research
تحقیقات مدلسازی اقتصادی
jemr
Literature & Humanities
http://jemr.khu.ac.ir
1
admin
2228-6454
2538-4163
10.52547/jemr
fa
jalali
1393
4
1
gregorian
2014
7
1
5
16
online
1
fulltext
fa
قدرت بازاری وکارایی هزینه درصنعت بانکداری ایران (رویکرد NEIO)
Market Power and Cost Efficiency in Iran’s Banking Sector (NEIO Approach)
سایر
سایر
كاربردي
Applicable
<p align="right">در این مطالعه اثر تمرکز بازار و کارایی هزینه در صنعت بانکداری کشور بر حاشیه نرخ سود بانکی با استفاده از مدل سازمان صنعتی تجربی جدید(NEIO) بررسی شده است. برای این منظور در راستای بررسی قدرت بازاری و کارایی هزینه، از مدل توسعه یافته توسط آزام (1997) استفاده شده و ساختار بانکی کشور براساس 15 بانک فعال در بازار متشکل پولی ارزیابی شده است. نتایج این تحقیق بیانگر کاهش قدرت بازاری بانکها در طی سال های 1380 تا 1390 است. همچنین یافته های تحقیق موید آن است که ضریب تغییرات حدسی مربوط به تسهیلات اعطایی در صنعت بانکداری برابر 96/0- و تقاضای تسهیلات اعطایی کاملا بی کشش و در حدود 087/0 بوده است. اثر قدرت بازاری 37/0 درصد و اثر کارایی هزینه در صنعت بانکداری در حدود 30/0- برآورد شده است که این نتیجه بیانگر کاهش 3/0 درصدی حاشیه نرخ سود بانکی به دلیل کارایی هزینه و افزایش 07/0 درصدی آن بدلیل تمرکز بوده است. </p>
This paper based on the new empirical industrial organization model (NEIO) examines the impact of market concentration and cost efficiency on bank's profit rate margin in Iran. The study uses the model developed by Azzam (1997) to evaluate the market power and cost efficiency for 15 active banks in the banking industry. The empirical findings indicate a decrease in the market power of banks during the period 2001-2011. It is also shown that the conjectural variations index associated with the loans is -0.96, while demand for the loans is completely inelastic where its value is near to 0.087. Additionally, The market power and cost efficiency in the banking industry have been estimated 0.37 and -0.30 respectively meaning a decrease about 0.3 percent for the bank's profit rate due to the efficiency of cost and an increase about 0.07 percent due to the concentration.
رقابت, قدرت بازاری, تمرکز, بانکداری, کارایی هزینه
Competition, Market Power, Concentration, Banking, Cost-Efficiency
129
152
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-543-2&slc_lang=fa&sid=1
mohammad nabi
shahiki tash
محمدنبی
شهیکی تاش
Mohammad_tash@yahoo.com
10031947532846004992
10031947532846004992
Yes
usb
دانشگاه س-ب
Zahra
Sheidaei
زهرا
شیدایی
sheidaee_zahra@yahoo.com
10031947532846004993
10031947532846004993
No
usb
دانشگاه س-ب
elham
shivai
الهام
شیوایی
elham.shiva@yahoo.com
10031947532846004994
10031947532846004994
No
usb
دانشگاه س-ب