دوره 7، شماره 26 - ( 12-1395 )                   سال7 شماره 26 صفحات 89-110 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazemi A, Azhdar R, Feshari M, Nouri S. Effect of Changes Fare on Commuter’s Behavior Change, a Case Study of Tehran Subway. jemr. 2017; 7 (26) :89-110
URL: http://jemr.khu.ac.ir/article-1-1473-fa.html
ناظمی علی، اژدر ریحانه، فشاری مجید، نوری شیما. بررسی تأثیر تغییرات نرخ کرایه‌ها بر تغییر رفتار مسافران مطالعه موردی مترو تهران. فصلنامه تحقیقات مدل سازی اقتصادی. 1395; 7 (26) :89-110

URL: http://jemr.khu.ac.ir/article-1-1473-fa.html


چکیده:   (1268 مشاهده)


در مطالعه حاضر به بررسی تأثیر تغییرات نرخ کرایه به منظور تغییر در زمان سفر مسافران در ساعات اوج مترو تهران پرداخته شده است. داده¬های این پژوهش شامل ترجیحات اظهار شده¬ی 432 نفر از مسافرانی است که در ساعات 6:30 تا 9 صبح از مترو استفاده می¬کنند. مسأله اصلی در نظر گرفته شده در این پژوهش این است که آیا تغییرات در نرخ کرایه¬ها می¬تواند بر رفتار مسافران تأثیرگذار باشد؟ در این راستا، از مجموعه مدل¬های انتخاب گسسته، به طور مشخص مدل پروبیت، به منظور مدل-سازی متغیرهای تحقیق استفاده شده است. با بهره‌گیری از ابزار پرسشنامه به جمع¬آوری داده¬ها و سپس انجام تحلیل آماری بر روی آن¬ها پرداخته شده است. نتایج نشان می¬دهد، مسافرانی که از محل کارشان کمک هزینه رفت و آمد دریافت می¬کنند مایل به دریافت تخفیف کرایه برای تغییر زمان سفر خود هستند. همچنین، تغییرات کرایه¬های ساعات اوج و غیر اوج، مسافران با ساعات کاری انعطاف¬پذیر را متقاعد به تغییر زمان سفر خود نخواهد کرد. نتایج این پژوهش افزایش قیمت بلیت بعد از 6:30 صبح (ساعات اوج) را پیشنهاد نمی‌کند. همچنین نتایج حاکی از آن است که مسافران دریافت پاداش (تخفیف کرایه) را در مقابل تنبیهات (افزایش کرایه¬ها) ترجیح می¬دهند. به علاوه، بسیاری از مسافران با افزایش کرایه بعد از 6:30 صبح ممکن است که به جای استفاده از قطار¬های قبل از ساعات اوج، وسیله سفر خود را تغییر دهند که این امر نتایج نامناسبی برای حمل و نقل عمومی در برخواهد داشت.

متن کامل [PDF 1861 kb]   (327 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سایر
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۱۱

فهرست منابع
1.  Andersson, J., & Ubøe, J. (2012). "Some aspects of random utility, extreme value theory and multinomial logit models". Stochastics An International Journal of Probability and Stochastic Processes, 84(2-3), 425-435. [DOI:10.1080/17442508.2011.619660]
2.  Bakens, J., Knockaert, J., & Verhoef, E. T. (2010, May). "Rewarding off-peak railway commuting: A choice experiment". In Proceedings of the World Conference on Transport Research, 2010 Lisbon.
3.  Cochran, W. (1977). "Sampling techniques". 3th edition. New York: John Wiley & Sons.
4.  Douglas, N. J., Henn, L., & Sloan, K. (2011). "Modelling the ability of fare to spread AM peak passenger loads using rooftops". In 34th Australasian Transport Research Forum.
5.  Giuliano, G., & Small, K. A. (1995). "Alternative strategies for coping with traffic congestion". Springer Berlin Heidelberg. pp. 199-225. [DOI:10.1007/978-3-642-79397-4_9]
6.  Henn, L., Douglas, N., & Sloan, K. (2011). "Surveying Sydney rail commuters' willingness to change travel time". In 34th Australasian Transport Research Forum.
7.  Jewell, N. P. (2003). "Statistics for epidemiology". CRC Press. 258-259.
8.  Jiang, C. S., Deng, Y. F., Hu, C., Ding, H., & Chow, W. K. (2009). "Crowding in platform staircases of a subway station in China during rush hours". Safety science, 47(7), 931-938. [DOI:10.1016/j.ssci.2008.10.003]
9.  Litman, T. (2007). "Evaluating rail transit benefits: A comment". Transport Policy, 14(1), 94-97. [DOI:10.1016/j.tranpol.2006.09.003]
10.  Louviere, J. J., Hensher, D. A., & Swait, J. D. (2000). Stated choice methods: analysis and applications. Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9780511753831]
11.  Mahudin, N. D. M., Cox, T., & Griffiths, A. (2012). "Measuring rail passenger crowding: Scale development and psychometric properties". Transportation research part F: traffic psychology and behaviour, 15(1), 38-51. [DOI:10.1016/j.trf.2011.11.006]
12.  Mayeres, I., Ochelen, S., & Proost, S. (1996). "The marginal external costs of urban transport". Transportation Research Part D: Transport and Environment, 1(2), 111-130. [DOI:10.1016/S1361-9209(96)00006-5]
13.  McFadden, D. (1976). "The theory and practice of disaggregate demand forecasting for various modes of urban transportation".
14.  Meyer, M. D. (1999). "Demand management as an element of transportation policy: using carrots and sticks to influence travel behavior". Transportation Research Part A: Policy and Practice, 33(7), 575-599. [DOI:10.1016/S0965-8564(99)00008-7]
15.  Patterson, Z., Ewing, G., & Haider, M. (2005). "Gender-based analysis of work trip mode choice of commuters in suburban Montreal, Canada, with stated preference data". Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, (1924), 85-93. [DOI:10.3141/1924-11]
16.  Rantzien, V. H. A., & Rude, A. (2014). "Peak-load pricing in public transport: a case study of Stockholm". Journal of Transport Literature, 8(1), 52-94. [DOI:10.1590/S2238-10312014000100004]
17.  Seyedabrishami, H., Mamdoohi, A., & Fowri, H. (2014). "Investigating the role of congestion pricing and transit development in commuter's mode choice behavior; case study of Tehran's even-odd zone". The 13th International conference on traffic and transportation engineering.
18.  Sposato, R. G., Röderer, K., & Cervinka, R. (2012). "The influence of control and related variables on commuting stress". Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 15(5), 581-587. [DOI:10.1016/j.trf.2012.05.003]
19.  Webb, M., Gaymer, S., & Stuchbery, P. (2010). "Opportunities for managing peak train travel demand: a Melbourne pilot study". In 33rd Australasian Transport Research Forum.
20.  Whelan, G., & Johnson, D. (2004). "Modelling the impact of alternative fare structures on train overcrowding". International journal of transport management, 2(1), 51-58. [DOI:10.1016/j.ijtm.2004.04.004]
21.  Yazdanpanah, H., Abedini, M., & Baratian, F. (2011). "The effect of various methods of work time management programs in reducing travel demand during morning peak hour in Tehran". The 11th International conference on traffic and transportation engineering.
22.  Zhang, Z., Fujii, H., & Managi, S. (2014). "How does commuting behavior change due to incentives? An empirical study of the Beijing Subway System". Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 24, 17-26. [DOI:10.1016/j.trf.2014.02.009]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه تحقیقات مدلسازی اقتصادی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Journal of Economic Modeling Research

Designed & Developed by : Yektaweb