Journal of Economic Modeling Research
تحقیقات مدلسازی اقتصادی
jemr
Literature & Humanities
http://jemr.khu.ac.ir
1
admin
2228-6454
2538-4163
10.52547/jemr
fa
jalali
1400
9
1
gregorian
2021
12
1
12
46
online
1
fulltext
fa
بررسی ساختار و روابط علّی مؤلفههای قیمتگذاری محصولات گردشگری در زمان شیوع کرونا: رویکرد نگاشت شناختی فازی
The Structure and Causal Relationships for the Pricing Components of Tourism Products During the COVID-19 Outbreak: Fuzzy Cognitive Mapping Approach
رشد و توسعه و سیاست های کلان
رشد و توسعه و سیاست های کلان
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;">قیمت بهعنوان یکی از عناصر آمیخته بازاریابی، نقش اساسی در تصمیمگیری گردشگران و همچنین درآمد فعالان عرصه گردشگری دارد و ازاینرو شناسایی اجزاء و عوامل تأثیرگذار بر فرآیند قیمتگذاری، امری ضروری تلقی میشود. شیوع کرونا در ایران ، یکی از موقعیتهایی است که توجه کسبوکارهای گردشگری را بهضرورت مدیریت فرآیند قیمتگذاری و بهروزرسانی قیمت محصولات گردشگری، متناسب با وضعیت کنونی بازار گردشگری جلب نموده است. در این پژوهش که با رویکردی کیفی-کمی و با استفاده از نگاشت شناختی فازی انجامشده است ، با استفاده ازنظر 9 نفر از صاحبنظران حوزههای مختلف گردشگری، بهعنوان خبره، ابتدا 29 عامل قیمتگذاری محصولات گردشگری شناساییشده و سپس با استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته، 18 عامل در قالب 4 بعد انتخاب گردیدند. سپس به شناسایی مهمترین مؤلفههای قیمتگذاری در زمان شیوع ویروس کرونا در این بخش پرداختهشده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بهمنظور قیمتگذاری مناسب محصولات گردشگری ایران در زمان شیوع ویروس کرونا، چهار مؤلفه پوشش هزینهها و جلوگیری از ضرر، قدرت خرید، بقاء در بازار گردشگری و میزان تقاضای گردشگران نسبت به سایر مؤلفهها، از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و میتوانند در قیمتگذاری خدمات و محصولات گردشگری در این برهه موردتوجه و استفاده سیاستگذاران و برنامه ریزان قرار گیرد.</div>
<div style="text-align: justify;">Price, as an element of marketing, plays an essential role in the decision-making of tourists as well as the income of tourism activists. Therefore, it is essential to identify the components and factors affecting the pricing process. The outbreak of COVID-19 in Iran has drawn the attention of tourism businesses to the necessity of the pricing process and updating the price of tourism products. We examined the pricing components of tourism products by qualitative-quantitative approach and using fuzzy cognitive mapping. We identified 29 pricing factors of tourism products using the opinion of 9 tourism experts. In the next step, 18 factors were selected in 4 dimensions using semi-structured interviews. Finally, we identified the most important components of tourism products’ pricing during the COVID-19 outbreak. The findings indicate that four components of cost coverage and loss prevention, purchasing power, survival in the tourism market, and the extent of tourist demand are more important than other components during the coronavirus outbreak.</div>
قیمتگذاری , بخش گردشگری ایران , کرونا , نگاشت شناخت فازی
Pricing, Iranian Tourism Activity, COVID-19, Fuzzy Cognitive Mapping (FCM)
257
290
http://jemr.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2372-2&slc_lang=fa&sid=1
Saeed
Dehghan Khavari
سعید
دهقان خاوری
saeed.khavari@gmail.com
100319475328460012447
100319475328460012447
Yes
Meybod University
دانشگاه میبد
وحیده
حکمت
vaheedeh.hekmat1000@gmail.com
100319475328460012448
100319475328460012448
No
Art & Sciences University
دانشگاه علم و هنر
Saeedeh
Derakhsh
سعیده
درخش
s.derakhsh@stu.sau.ac.ir
100319475328460012449
100319475328460012449
No
Art & Sciences University
دانشگاه علم و هنر
Hossein
Mirjalili
سیدحسین
میرجلیلی
h.jalili@ihcs.ac.ir
100319475328460012450
100319475328460012450
No
Institute for Humanities and Cultural Studies
پژوهشگاه علوم انسانی