رشد روز افزون بیماریهای غیرمسری و هزینههای هنگفت مراقبتهای بهداشتی و درمانی، سبب توجه بیشتر سیاستگزاران به امر «آموزش» برای، بهبود سلامت جامعه شده است؛چراکه آموزش قادر است شیوۀ زندگی مردم را اصلاح کند، وضعیت سلامتی را بهبود و امید به زندگی را افزایش دهد. هدف اصلی این مطالعۀ بررسی تأثیر آموزش بر سلامت در ایران طی سالهای 1389-1353 است. بر این اساس ابتدا تابع تولید سلامت بر اساس مدل گروسمن(1972) تعریف و سپس الگوی تحقیق با استفاده از تکنیک همانباشتگی یوهانسن و مدل تصحیح خطا برآورد میشود. تفکیک اثرات کوتاهمدت و بلندمدت آموزش، همچنین، برآورد «تأثیر با وقفۀ زمانی» تغییرات موقت و دائمی آموزش بر سلامت از جنبههای نوآوری این تحقیق به شمار میآید.
نتایج حاصل از تخمین، حاکی از وجود رابطۀ تعادلی بلندمدت و مثبت بین آموزش و سلامتی است. بر اساس شواهد به دست آمده، آموزش نقش اساسی در بهبود سلامت ایفا میکند. آموزش از شیوع بسیاری از بیماریهای غیر واگیر جلوگیری میکند. با توانمندسازی افراد از طریق سرمایهگذاری در آموزش، میتوان از شیوع بسیاری از بیماریهای ناشی از شیوۀ نامناسب زندگی امروزه کاست؛ از همین رو با درگیر کردن نهادهائی همچون دبستان، دبیرستان، دانشگاه و رسانههای جمعی و گروهی در مسیر افزایش سطح آگاهیها میتوان وضعیت سلامت جامعه را بهبود بخشید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |